Historia Nadmorskiej Kolejki Wąskotorowej
Z początkiem XX wieku Pomorze Zachodnie pokrywała gęsta sieć kolei wąskotorowej. Łączna długość torów, osiągająca 740 kilometrów, stawiała ten region na jednym z czołowych miejsc w Europie. Integralną częścią tego systemu była Gryficka Kolej Wąskotorowa. Na jej linie składało się bagatela przeszło 175 kilometrów torów. Wszystko zaczęło się w 1896 roku, kiedy to pierwsza z tras połączyła ze sobą Gryfice Wąskotorowe z Niechorzem.
Na przestrzeni kolejnych lat powstawały nowe linie, a trasy poddawano korektom, omijając terenowe przeszkody. Rozstaw torów z czasem uległ zmianie z 750 mm na 1000 mm.
Połączenie nadmorskich miejscowości korzystnie wpłynęło na ich rozwój. Po I Wojnie Światowej kolej niestety podupadła. Sytuacja ta powtórzyła się także po kolejnej wojnie. Wkrótce jednak wyremontowano infrastrukturę, a kolej odegrała ważną rolę w odbudowie regionu po działaniach wojennych ostatniej wojny.
Lata dobrobytu nie trwały jednak długo, gdyż transport kolejowy wyparty został przez wygodniejszy i szybszy transport drogowy. Mało tego, część infrastruktury została zniszczona lub rozkradziona. Takiemu obrotowi spraw stanowczo sprzeciwiły się władze Gminy Rewal. W 2002 roku przejęły pozostałości Kolei, nadając jej oficjalną nazwę Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej. Obecnie czynna linia łączy ze sobą Gryfice Wąskotorowe z Pogorzelicą, przechodząc przez Trzęsacz, Rewal, Śliwin i Niechorze. Trasa ma niespełna 40 kilometrów długości, co stanowi zaledwie 22% stanu pierwotnego.
Atrakcję nazywa się potocznie “Ciuchcią Retro”. Jeszcze do niedawna w skład taboru wchodziła zabytkowa lokomotywa parowa Px483196, zwana Parysem. Powstała w pierwszej polskiej fabryce lokomotyw w Chrzanowie, w 1950 roku. Parys ciągnął za sobą zabytkowe wagony osobowe oraz towarowe.
Obecnie, Nadmorska Kolej Wąskotorowa jest niemałą atrakcją, a potwierdzeniem tych słów niech będzie fakt, że w 2010 roku, a więc w ostatnim sezonie przed renowacją, zabytkowy tabor przewiózł przeszło 120 tysięcy turystów. Mało tego, w 2009 roku w Niechorzu odbył się ogólnopolski zlot miłośników kolejnictwa, w ramach którego zorganizowano Mistrzostwa Polski drezyn wąskotorowych. Tego samego roku, podróż składem ciągniętym przez Parysa, odbył sam prezydent RP – Lech Kaczyński.
Warto pamiętać, że kolejka kursuje wyłącznie w sezonie letnim. W innych porach roku istnieje możliwość wynajęcia całego składu.
W latach 2011 2013 cała infrastruktura przeszła renowację, mającą na celu zwiększenie komfortu podróżujących oraz zabezpieczenie tego wyjątkowego zabytku kolejnictwa. Jeszcze parę dekad temu można by sądzić, że relikt Gryfickiej Kolei Wąskotorowej odejdzie w niepamięć. Tymczasem, za sprawą zręcznej administracji oraz dużego zainteresowania wśród turystów, ten zabytek techniki przeżywa swoje lata świetności. Z podróży chętnie korzystają młodsi i starsi, indywidualni odwiedzający oraz całe grupy. To świetna alternatywa podczas zwiedzania Wybrzeża Rewalskiego. Planując nadmorskie wyprawy, swobodnie można połączyć spacery z przejażdżką Kolejką. Mało tego, wszystko to można jeszcze urozmaicić jazdą na rowerze, dzięki programowi Rewal Bike System. Wagony zabytkowego składu przystosowane są bowiem do przewozu rowerów.